Nedan besvarar vi på de vanligaste frågorna som vi får av kunder. Du hittar även utförliga svar på vissa vanliga frågor och funderingar i vår blogg, som du finner i menyfältet ovan. Tryck på en fråga nedan, så öppnas svarsfältet direkt under frågan.

Hur lång tid tar det?

Det beror helt och hållet på vad det är du beställer och när du beställer det. I alla branscher finns det hög- och lågsäsong.

Beställer du en skjorta tar det kortare tid än om du beställer en tredelad kostym med väldigt många detaljer.

Exempel:

Skjorta: ca 2-3 veckor.

Kostym: ca 3-5 veckor (tvådelad).

Kostym: ca 4-6 veckor (tredelad).

Ytterplagg: ca 3-4 veckor.

Är det något hemskt brådskande, så är det bara att höra av dig till oss, så får vi se om vi kan lösa det på något vis.

Vad kostar det?

Priset på ditt plagg beror i huvudsak på följande 3 faktorer:

1. Plagg: är det exempelvis skjorta, byxor, kavaj, rock, dräkt eller kostym?

2. Tyg: prisintervallet på tyger är astronomisk. Du kan välja ett jättefint ulltyg till kostymen som inte kostar skjortan till vikunjaull som kostar norr om en kvarts miljon kronor för en kostym. I praktiken kan du komma undan med ett mycket fint tyg för en rimlig peng och som håller hög standard i känsla och uthållighet.

3. Design: du kan välja att hålla dig till standarddesign, vilket är prima, eller gå over the top och köra en massa detaljer som tar våra skräddare evigheter att genomföra. Tid = pengar.

Prisexempel hittar du på startstidan; scrolla ner och välj kategori.

Vill du ha prisförslag på något specifikt där du redan vet vilket plagg, tyg och design du vill ha, så är det bara att besöka butiken, ringa oss eller skicka ett e-brev till info@georgefashions.se, så kommer vi med en prisbild.

Ger ni någon passformsgaranti?

Hela syftet med ett skräddarsytt plagg är att det ska vara måttsytt, alltså med utgångspunkt i dina mått.

Ett skräddarsytt plagg, i synnerhet en skräddarsydd kostym eller rock, kan i regel kräva upp till 3, eventuellt 4, avprovningar, för att uppnå optimal passform. Därefter blir avprovningar färre, men då varje tyg ”beter” sig annorlunda, så kan det krävas vissa justeringar mot föregående plagg.

Ger ni någon garanti?

Naturligtvis är vi mån om att du som kund är nöjd med ditt plagg, inte bara när du hämtar det från butiken, utan även avseende dess hållbarhet och prestanda.

Om något skulle hända plagget, vill vi att du kommer in med det för diagnos. Vi har jobbat med tyger, söm och reparationer i årtionden och fastställer med säkerhet om det är problem med hantverket eller om det är självförvållat, såsom misskötsel genom att exempelvis ha spelat fotboll med flannelbyxor och således utsatt tyget för skada. I vilket fall, strävar mot att ha erbjuda maximal kundservice i kombination med total öppenhet. Är felet vårt, så åtgärdar vi självfallet problemet.

Är det däremot självförvållat, så får vi gå igenom alternativen och komma med prisförslag. Därefter är det du som får avgöra hur du vill gå vidare.

Kan man beställa ett skräddarsytt plagg via nätet?

Det kan bli knepigt. För det första krävs noggranna mätningar av de partier plagget avser. Är det kavaj det rör sig om, behöver vi uppemot ett tjugotal mått. Då är det rekommendabelt att en erfaren skräddare tar dessa mått. Därutöver behöver du göra vissa val, såsom tyg och innerfoder samt kanske knappar och andra detaljer. Slutligen måste det göras avprovningar för att säkerställa optimal passform. Att kommunicera allt detta e-postledes kan leda till bedrövliga konsekvenser.

Däremot kan vi sända ett avprovat plagg, mot fraktkostnader, om det är så att du inte är i landet när plagget färdigställts, men vill ha det snarast möjligt.

Är ni nischade mot någon speciell stil?

Nej, det är vi inte. Vi producerar moderna liksom klassiska tillika tidlösa plagg. Du bestämmer vilken design du vill ha. Följer du trenden, så är det bara att utgå från den. Vill du ha något i still klassisk modell, så är det bara att komma överens om detaljerna, så kör vi på det. Vill du ha något mittemellan, så får du det. Vill du ha något alldeles eget, så realiserar vi det.

Det är det som är så härligt med skräddarsytt – möjligheterna är i princip obegränsade!

Var syr ni upp plaggen?

Vi producerar allt i Stockholm.

Vad är skillnaden mellan måttsytt och skräddarsytt?

Det är inte helt lätt att ge ett allmängiltigt svar på den frågan. Vissa måttsydda kostymer är mer bearbetade än andra. Med en måttsydd kostym ges inget utrymme för fantasin att flöda helt fritt. Du är bunden till begränsningar och givna alternativ.

Med måttsytt är den sedvanliga proceduren att man utgår ifrån en befintlig storlek på en kavaj och ett par byxor, som man sedan justerar så att den sitter så bra som möjligt, avseende de flesta parametrarna. MEN, det finns ett antal detaljer du oftast inte kan påverka. Oftast finns det 2-3 alternativ för slagbredd samt slagmodell på kavajen. Du kan välja mellan 1, 2 eller 3 knappar samt om du vill ha enkel- eller dubbelknäppt. Med byxorna kan du välja hur högt linningen ska sitta samt midje-, lår- och vadmått. Lite exklusivare butiker erbjuder även detaljer som mönstrade eller omönstrade innerfoder och dragkedja eller knäppning på byxorna. Som sagt, detta varierar mellan olika butiker.

Med skräddarsytt, däremot, kan du påverka exakt vad som helst. Det är bara att tuta och köra när det kommer till din stil och smak. Det finns i princip inga begränsningar. Du kan få en kostym i precis den design du drömmer om att ha.

Det vi erbjuder är att förverkliga din dröm – till punkt och pricka!

Vilka typer av plagg syr ni upp?

Vi syr upp det mesta.

Hos oss kan du beställa:

– Skräddarsydd skjorta

– Skräddarsydda byxor

– Skräddarsydd väst

– Skräddarsydd kavaj

– Skräddarsydd rock

– Skräddarsydd kjol

– Skräddarsydd klänning

– Skräddarsydd kappa

– Skräddarsydd trench coat

Vi är vana vid att arbeta med olika tyger. Ull, cashmere och linne kräver en typ av hantverk, medan tweed som är grövre och tjockare kräver annorlunda ingrepp för att skapa maximal komfort, trots dess grova karaktär. Så söker du efter en skräddarsydd tweedkavaj i välrenommerade tweedtyger, så är det bara att komma förbi och beskåda utbudet i vår butik.

Hur når jag er enklast?

Du når oss enklast på info@georgefashions.se alternativt per telefon på 08-32 00 90.

Hur går betalningen till?

Du betalar en delsumma vid beställning och resten när plagget är klart.

Delsumman är viktig för oss, dels för att vi måste köpa in tyget och för att känna trygghet i att du följer upp köpet av något som kostar oss både massvis med tid och pengar för tyg, foder, kanvas m.m.

Hur ser det ut med ångerrätt?

När du valt ut ett tyg, innerfoder och den design som är enligt din smak, så har du beställt ett unikt plagg som är producerad efter din stil och dina mått. När plagget är klart har vi lagt ner pengar för material och tiotals timmar på hantverket. Till följd därav tillämpar vi inte ångerrätt när beställningen är gjord.